Sunday, November 2, 2014

BOTAK LELAKI BIASANYA ALOPECIA ANDROGENETIK DAN DHT

Corak kebotakan lelaki
 



Botak pada lelaki; Botak - laki-laki; Kehilangan rambut di kalangan lelaki; alopecia androgenetik

Corak kebotakan lelaki adalah jenis yang paling biasa kehilangan rambut di kalangan lelaki.

Punca, kejadian, dan faktor risiko

Corak kebotakan lelaki berkaitan dengan gen dan hormon seks lelaki. Ia biasanya mengikuti corak surut garis rambut dan penipisan rambut pada mahkota, dan disebabkan oleh hormon dan kecenderungan genetik.
Setiap helai rambut anda mempunyai duduk di sebuah lubang kecil (rongga) di kulit yang dipanggil folikel. Botak pada umumnya berlaku apabila folikel rambut mengecut dari masa ke masa, menyebabkan rambut yang lebih pendek dan lebih halus. Akhirnya, folikel tidak tumbuh rambut baru. Walau bagaimanapun, folikel kekal hidup, yang mencadangkan bahawa itu mungkin untuk tumbuh rambut baru.
gejala

Pola tipikal kebotakan lelaki bermula di garis rambut. Garis rambut secara beransur-ansur bergerak ke belakang (surut) dan membentuk "M" bentuk. Akhirnya rambut menjadi lebih halus, lebih pendek dan lebih nipis, dan menciptakan berbentuk-U (atau kuda) corak rambut di bahagian sisi kepala.
Tanda dan ujian
Klasik corak kebotakan lelaki biasanya didiagnosis berdasarkan rupa dan corak keguguran rambut.
Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa keguguran rambut mungkin disebabkan oleh keadaan lain. Ini mungkin benar jika keguguran rambut anda berlaku di patch, anda menumpahkan banyak rambut, istirahat rambut anda, atau anda mempunyai kehilangan rambut, serta kemerahan, bersisik, atau sakit.

Biopsi kulit atau prosedur lain mungkin diperlukan untuk mendiagnosis gangguan lain yang menyebabkan keguguran rambut.
Analisis rambut adalah tidak tepat untuk mendiagnosis kehilangan rambut disebabkan oleh gangguan pemakanan atau serupa. Walau bagaimanapun, ia boleh mendedahkan bahan-bahan seperti arsenik atau memimpin.
perlakuan

Rawatan tidak diperlukan jika anda selesa dengan penampilan anda. Tenunan rambut, hiasan rambut, atau perubahan gaya rambut boleh menyamar kehilangan rambut. Ini biasanya pendekatan yang paling mahal dan paling selamat untuk kebotakan lelaki.

Dua ubat-ubatan yang diluluskan untuk merawat corak kebotakan lelaki: 


     Minoxidil (Rogaine) adalah satu penyelesaian yang anda memohon terus kepada kulit kepala untuk merangsang folikel rambut. Ia melambatkan kehilangan rambut untuk ramai manusia, dan beberapa orang tumbuh rambut baru. Keguguran rambut kembali apabila anda berhenti menggunakan ubat ini.
     Finasteride (Propecia, proscar) adalah pil yang mengganggu pengeluaran hormon laki-laki tertentu dikaitkan dengan botak. Ia melambatkan kehilangan rambut. Ia bekerja sedikit lebih baik daripada minoxidil. Keguguran rambut kembali apabila anda berhenti menggunakan ubat ini.


Transplantasi rambut 


terdiri menghapuskan palam kecil dari rambut dari kawasan di mana rambut itu terus berkembang dan menempatkan mereka di kawasan yang botak. Hal ini boleh menyebabkan parut kecil dan mungkin, jangkitan. Prosedur ini biasanya memerlukan beberapa sesi dan boleh menjadi mahal. Keputusan, bagaimanapun, adalah sering sangat baik dan kekal.
Menjahit potongan rambut pada kulit kepala tidak digalakkan. Ia boleh menyebabkan parut, jangkitan, dan abses kulit kepala. Penggunaan implan rambut yang terbuat dari serat buatan diharamkan oleh FDA kerana kadar yang tinggi jangkitan

No comments:

Post a Comment