Saturday, November 29, 2014

Psikologi Rambut Gugur Dan Kesan Negatif

Psikologi Rambut Gugur Dan Kesan Negatif 


Saya rasa tiada individu , jika diberi pilihan, akan mahu rambut gugur. Aspek emosi yang hidup dengan kehilangan rambut adalah sangat mencabar.

Keguguran rambut menjejaskan berjuta-juta lelaki dan wanita, tua dan muda. Ia boleh mengurangkan harga diri dan keyakinan, dan menghadkan keupayaan untuk menikmati kehidupan dengan sepenuhnya. Orang botak pada usia muda mungkin merasa dilucutkan satu elemen penting dalam belia mereka. Perasaan ini dibuat dan disahkan oleh budaya di seluruh dunia. Imej di televisyen, dalam filem dan iklan cetak, sentiasa mengukuhkan persatuan antara penampilan muda, seksualiti, dan kepala penuh rambut.

Botak memberi kesan kepada rakyat dengan cara yang berbeza, tetapi reaksi emosi tertentu seolah-olah untuk dikongsi bersama oleh ramai seperti


Akhir belia: kebimbangan mengenai semakin tua


Keguguran rambut menyebabkan kedua-dua lelaki dan wanita untuk kelihatan lebih tua. Oleh yang demikian, bagi kebanyakan kedatangan keguguran rambut, (lebih daripada dengan apa-apa aspek fizikal lain), secara mendadak isyarat akhir belia, kecergasan dan kebaikan.

Persatuan tidak sedar mengenai kehilangan rambut adalah:
Kehilangan rambut = Kehilangan youth = penuaan yang tidak dapat dielakkan


Ketidakupayaan untuk gaya rambut


Ramai penghidap keguguran rambut kecewa pada masa dan masalah yang perlu kepada rambut penipisan penyamaran dan ketidakupayaan untuk mendandan rambut mereka kerana mereka ingin.


Rasa tidak puas hati dengan penampilan dan imej badan


Kehilangan garis rambut yang boleh mengubah penampilan seseorang dengan ketara. Kehilangan rambut menukar rupa wajah dengan beralih baki muka ke dahi, menyebabkan penampilan tua.

Study7 A mendedahkan bahawa orang-orang yang mempunyai masalah keguguran rambut lebih mendalam lebih tidak berpuas hati dengan penampilan mereka dan lebih prihatin dengan wajah mereka yang lebih tua daripada mereka yang kehilangan rambut yang minimum. Kesan ini merentasi semua kumpulan umur tetapi lebih menonjol dalam individu yang lebih muda.

Kajian ini juga menunjukkan bahawa wanita cenderung untuk menjadi lebih kecewa daripada lelaki dengan kehilangan rambut mereka. Satu kajian 1992 dalam Jurnal Akademi Dermatologi Amerika bahawa berbanding kesan psikologi kehilangan rambut pada lelaki dan wanita mendapati bahawa wanita mempunyai imej tubuh yang lebih negatif dan kurang dapat menyesuaikan diri dengan kehilangan itu.

Malah, ia telah terbukti secara saintifik melalui kajian bahawa wanita cenderung untuk mengalami lebih emosi dan psikologi daripada lelaki pada kehilangan rambut. Keputusan ujian ini menunjukkan bahawa wanita lebih bimbang tentang cara mereka kelihatan daripada lelaki. Mereka cenderung untuk berasa tidak selamat tentang penampilan mereka dan bagaimana dunia dan orang di sekeliling mereka akan menerimanya.


Rendah harga diri


Kecantikan fizikal adalah salah satu asas harga diri dan ia adalah salah satu yang paling mudah terjejas. Tahap harga diri dan langkah-langkah lain drop sendiri bernilai ketara apabila kehilangan rambut berlaku.


Kehilangan daya tarikan peribadi dan takut tidak mencari yang menarik kepada orang lain


Rambut adalah penentu penting dalam daya tarikan fizikal dan min untuk menyatakan keperibadian. Keguguran rambut menjejaskan perasaan individu daya tarikan.

Untuk botak wanita ia amat sukar untuk hidup dalam masyarakat yang meletakkan nilai yang tinggi pada penampilan muda dan daya tarikan.

Kerana wanita terkenal dengan menghabiskan banyak masa dan wang dandanan, mati, lencong, pengeringan, dan menggayakan rambut mereka untuk membuat ia kelihatan terbaik, apabila mereka mula kehilangan rambut mereka, ia adalah amat trauma. Ini kemunduran kosmetik agak sengit apabila wanita itu sedang digunakan untuk mempunyai rambut dan tiba-tiba mendapati dirinya kehilangan ia. Mereka boleh mempunyai banyak masalah yang berkaitan dengan realiti keguguran rambut.


Kehilangan keyakinan, malu


Walaupun rambut yang tidak dapat menjamin keyakinan segera, kajian telah menunjukkan bahawa di kalangan lelaki yang mengalami keguguran rambut, hampir 75% daripada mereka berasa kurang yakin sejak bermulanya keguguran rambut, terutama dalam menangani dengan lawan jenis.

Dan ia bukan sahaja lelaki. Statistik mengenai kehilangan rambut wanita begitu sukar untuk menyusun terutamanya kerana kecenderungan di pihak wanita dengan kehilangan rambut bagi memudahkan pergerakan aktiviti dan menyembunyikan syarat mereka merasa disandar.


Ejekan dan penghinaan Sosial


Apabila kehilangan rambut sampai ke peringkat keadaan boleh dilihat ia boleh menjadikan orang yang objek ejekan atau cemuhan. Kajian menunjukkan, bahawa 60 peratus daripada semua lelaki botak yang mengusik pada satu ketika dalam hidup mereka.


Perasaan kemurungan dan introversi


Dalam keadaan yang melampau, beberapa orang benar-benar mengambil rambut gugur teruk dan mendapatkan sangat bermasalah tentang hal itu, hingga ke tempat untuk mendapatkan ke dalam kemurungan.

Sesetengah orang membuat andaian bahawa mereka kehilangan sesuatu tentang kawalan mereka hidup mereka, apa yang mereka benar-benar tidak boleh berbalik apabila mereka mula kehilangan rambut mereka.

Kebanyakan kajian menunjukkan bahawa orang-orang dengan alopecia mempunyai tahap yang lebih tinggi daripada kebimbangan dan kemurungan.


Emosi bawah sedar dengki dan iri hati


Mereka yang mengalami keguguran rambut sering pengalaman perasaan cemburu lelaki dengan penuh, kepala sihat rambut, kerana mereka sangat mengingini apa yang orang bukan botak mempunyai.


Masalah yang berkaitan dengan kerja


Keguguran rambut boleh menjejaskan seseorang yang di hadapan kamera atau yang perlu berada dalam orang ramai dengan cara yang sangat dahsyat secara profesional.


Kesan negatif kepada kehidupan sosial


Rambut memainkan peranan penting dalam kehidupan sosial kita. Oleh panel seseorang, salah satu perkara pertama yang anda perhatikan adalah rambut mereka. Sebelum penglibatan sosial, sangat penting bagi kita untuk melihat baik, dan kunci yang baik rambut itu apa yang melengkapkan penampilan kita. Mereka yang terjejas oleh kerugian rambut menjadi sedar betapa penting rambut adalah dalam kehidupan sosial kita dengan cepat.

Rambut gugur boleh menyebabkan orang untuk menghadkan aktiviti sosial. Sesetengah orang mengelak daripada melihat kawan-kawan dan berhenti keluar kecuali untuk kerja.

Kaji selidik telah menunjukkan bahawa sekitar 40% wanita dengan alopecia mempunyai masalah perkahwinan, dan sekitar 63% mendakwa mempunyai problems9 berkaitan kerjaya.


Memakai topi atau topi walaupun dalam cuaca panas


Ramai orang mula memakai topi lebih atau topi untuk cuba untuk menyembunyikan keguguran rambut mereka.

No comments:

Post a Comment