Tuesday, November 25, 2014

Penjelasan Kitaran Rambut Dan Keguguran Rambut (Maklumat Rambut Gugur dan Rawatan Gugur Rambut Di Malaysia)

Kitaran rambut dan Keguguran rambut 

Rambut tumbuh dari folikel , atau akar , di bawah kulit . Rambut ini ' makan ' oleh salur darah di pangkal folikel , yang memberikan khasiat yang diperlukan untuk berkembang. Antara mula berkembang dan jatuh tahun kemudian , setiap rambut melalui empat peringkat: anagen , Catagen , Telogen dan eksogen . Setiap rambut adalah pada peringkat yang berbeza dalam kitaran pertumbuhan .

 Dari masa ke masa , panjang peringkat anagen berkurangan . Oleh itu , rambut boleh menjadi lemah dan nipis selepas setiap kitaran . Itulah mengapa ia adalah penting untuk memastikan diet anda kaya dengan nutrien tertentu untuk mengekalkan biasa , pertumbuhan rambut yang sihat .



 Anagen ( Fasa Berkembang )

 Fasa pertumbuhan berlangsung selama dua hingga tujuh tahun dan menentukan panjang rambut kami .


 Catagen ( Fasa Peralihan )

 Ini adalah peringkat peralihan yang berlangsung selama kira-kira sepuluh hari . Folikel rambut mengecut dan menanggalkan dari papilla dermis .


 Telogen ( Rehat Fasa )

 Ini adalah fasa berehat yang berlangsung selama kira-kira tiga bulan . Sekitar 10-15 peratus daripada rambut berada dalam fasa ini . Walaupun rambut lama berehat , rambut baru bermula fasa pertumbuhan .


 Eksogen ( Baru Fasa Rambut)

 Ini adalah sebahagian daripada fasa berehat di mana bangsal lama rambut dan rambut baru terus berkembang . Kira-kira 50-150 rambut boleh gugur setiap hari , ini dianggap sebagai penumpahan rambut yang normal .

 Jika rambut memasuki fasa rehat terlalu awal , penumpahan berlebihan dan penipisan ketara boleh berlaku .


No comments:

Post a Comment