Sunday, November 2, 2014

PUNCA RAMBUT GUGUR (Maklumat Rambut Gugur dan Rawatan Gugur Rambut Di Malaysia)

PUNCA RAMBUT GUGUR 



Setiap jenis keguguran rambut yang mempunyai sebab-sebab yang berbeza

Botak-laki dan perempuan dan corak


Lelaki-corak kebotakan adalah turun-temurun, yang bermakna ia berjalan dalam keluarga. Tidak jelas sama ada ini adalah kes dengan perempuan-corak kebotakan.

Lelaki-corak kebotakan diduga disebabkan oleh folikel rambut sensitif (lubang pada kulit yang mengandungi akar rambut masing-masing). Ini dikaitkan dengan hormon dihydrotestosterone (DHT), yang diperbuat daripada hormon testosteron lelaki.

Jika terdapat terlalu banyak DHT, folikel menyikapinya. Rambut menjadi semakin nipis dan tumbuh untuk jangka masa yang lebih singkat daripada biasa. Proses botak adalah secara beransur-ansur kerana folikel yang berbeza terjejas pada masa yang berlainan.

Punca-punca wanita-

corak kebotakan kurang dipahami dengan baik. Wanita yang sudah melalui putus haid ini mungkin mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk wanita-corak kebotakan kerana mereka mempunyai lebih sedikit hormon wanita.


Alopecia areata
Ketidakseimbangan sistem imun


Alopecia areata adalah satu keadaan autoimun. Sistem imun adalah sistem pertahanan semula jadi badan, yang membantu melindungi daripada jangkitan oleh bakteria dan virus.
Biasanya, sistem kekebalan tubuh menyerang penyebab jangkitan, tetapi dalam kes alopecia areata ia boleh merosakkan folikel rambut sebagai gantinya. Tidak jelas tepat mengapa ini berlaku. Mujurlah, folikel rambut tidak rosak secara kekal dan dalam banyak kes rambut tumbuh semula dalam masa beberapa bulan.

Alopecia areata adalah lebih biasa di kalangan orang yang dalam keadaan autoimun yang lain, seperti:

penyakit tiroid - keadaan yang memberi kesan kepada kelenjar tiroid anda, seperti tiroid yang terlalu aktif (hipertiroidisme)
kencing manis - satu keadaan yang disebabkan oleh terlalu banyak glukosa (gula) dalam darah
vitiligo - satu keadaan yang menghasilkan tompok putih pada kulit
Alopecia areata juga lebih biasa di kalangan orang-orang dengan sindrom Down, satu keadaan genetik yang menyebabkan kesukaran dalam pembelajaran dan mempengaruhi pembangunan fizikal. Lebih daripada satu dalam 20 orang dengan sindrom Down mempunyai alopecia areata.
genetika

Sesetengah orang mungkin secara genetik lebih terdedah kepada alopecia areata. Gen-gen tertentu (unit bahan genetik) boleh membuat keadaan lebih mungkin.
Kira-kira satu dalam lima orang dengan alopecia areata mempunyai sejarah keluarga keadaan, menunjukkan bahawa kecenderungan untuk membangunkan keadaan itu boleh diwarisi. Anda juga mungkin pada peningkatan risiko alopecia areata jika anggota keluarga anda mempunyai salah satu syarat autoimun yang disebutkan di atas.
parut alopecia

Parut alopecia disebabkan oleh kerosakan kekal pada folikel rambut. Dalam banyak kes, ia tidak jelas mengapa ini berlaku, meskipun kadang-kadang hasil dari keadaan lain.
Keadaan yang boleh menyebabkan parut alopecia termasuk:
scleroderma - suatu keadaan yang mempengaruhi ikat (menyokong) tisu badan, menyebabkan keras, bengkak dan kulit gatal

LP - yang tidak berjangkit, ruam gatal yang boleh menjejaskan banyak bahagian-bahagian badan
lupus discoid - bentuk ringan lupus yang memberi kesan kepada kulit, menyebabkan tanda bersisik dan keguguran rambut
folliculitis decalvans - bentuk yang jarang dari alopecia yang paling biasa di kalangan lelaki, menyebabkan kebotakan dan parut pada kawasan yang terjejas
frontal fibrosing alopecia - sejenis alopecia yang mempengaruhi wanita pasca-menopause di mana folikel rambut yang rosak, dan rambut gugur dan tidak dapat tumbuh semula
anagen effluvium

Anagen effluvium biasanya disebabkan oleh rawatan perubatan untuk kanser, yang paling biasa kemoterapi.

Walau bagaimanapun, tidak semua ubat kemoterapi menyebabkan keguguran rambut dan kadang-kadang kehilangan rambut yang begitu kecil itu begitu tidak jelas.
Dalam beberapa kes, rawatan kanser yang lain - termasuk imunoterapi dan radioterapi - juga boleh menyebabkan keguguran rambut.
telogen effluvium

Telogen effluvium adalah jenis keguguran rambut yang sementara yang boleh disebabkan oleh badan anda bertindak balas kepada:
perubahan hormon, seperti yang berlaku apabila seorang wanita hamil
tekanan emosi sengit
tekanan fizikal yang kuat, seperti melahirkan anak
penyakit jangka pendek, seperti jangkitan yang teruk atau pembedahan
penyakit jangka panjang seperti kanser atau penyakit hati
perubahan dalam diet anda, seperti berdiet
beberapa ubat-ubatan, seperti antikoagulan (ubat yang mengurangkan kemampuan darah untuk membeku) atau beta-blockers (digunakan untuk merawat beberapa syarat, seperti tekanan darah tinggi)

No comments:

Post a Comment